Hvor skal prioriteterne lande i et Aarhus i vækst?

Unge ønsker sig flere studieboliger i fremtidens Aarhus. Men for rådmand Bunyamin Simsek ligger fremtidens udfordringer for byen et helt andet sted. 

Af Frederik Kelter

Da Byens Øjne spurgte studerende ind til, hvad de helst så prioriteret i fremtidens Aarhus, var svaret entydigt: Studieboliger. 

”Jeg føler ikke, at antallet af studieboliger har fulgt med antallet af studerende, der er kommet til byen de sidste år, så der skal der gøres noget,” fortæller kandidatstuderende Karoline Donskov.

Hun måtte selv i første omgang slå sig ned i Hjortshøj, da hun begyndte at læse på Aarhus Universitet, da det kun var der, hun kunne finde et sted at bo. Først nogle år senere lykkedes det at rykke tættere på byen.  

Martine Rønde Bjerg, der til dagligt studerer arabisk og islamstudier ved Aarhus Universitet, er enig med Karoline: 

”Jeg var selv heldig at have et godt netværk inden jeg kom til byen, men andre var ikke lige så heldige. Derfor mener jeg, at opførelsen af flere studieboliger skal prioriteres højt i de kommende år.” 

Den generelle holdning blandt de studerende er, at det er et problem, at det som studerende er svært at finde en bolig til en studievenlighusleje.

”De skal lade være med at sælge til investeringsforeninger og kapitalfonde, som så forvandler det hele til rigmandslejligheder,” fortæller historiestuderende Jonatan Bundgaard, som mener, at politikerne i stedet skal lægge vægt på, at kommende boliger skal være noget studerende og almindelige mennesker har råd til at bo i.  

Foto: VisitAarhus

Ikke alle ønsker flere studieboliger

Studieboliger er det de unge vil have. Men ifølge Bunyamin Simsek, som er rådmand for magistratsafdelingen for teknik og miljø i Aarhus kommune, er det på infrastrukturen og transport det halter i et Aarhus, der har fået vokseværk.
”Her har vi endnu ikke foretaget de nødvendige investeringer, der skal til.”

Bunyamin Simsek henviser blandt andet til udvidelse af den kollektive transport, og en yderligere udbygning af netværket af cykelstier. Han stiller sig dog kritisk overfor, at en udvidelse af Letbanen kan løse nogle af konflikterne i den kollektive trafik:
”Letbanen er rigtig fin, men vi er blevet klogere, og med den viden vi har i dag, så ved vi, at vi kan få langt mere kollektiv transport for pengene, hvis vi for eksempel prioriterer busser. Udvidelse af letbanenettet er for dyrt til sammenligning.” 

For Bunyamin Simsek er det vigtigt, at tackle fremtidens udfordringer inden for byplanlægning. Men tingene skal ske i den rigtige rækkefølge. 
”På infrastrukturen kan vi allerede nu ikke følge med i forhold til de 350.000 borgere vi er i dag. Så når vi rammer 450.000, vil vi slet ikke kunne følge med”.

Studieboliger er der nok af 

Trods de studerendes opråb er Bunyamin Simsek fortrøstningsfuld på studieboligområdet: 

”Hvis vi ser på udviklingen de sidste 20 år, så er der faktisk flere studerende, der lever inden for Ringvejen i dag end på noget andet tidspunkt. Derudover ser vi også, at unge tilflyttere i dag bliver tilbudt boliger før studiestart i langt større omfang end tidligere.”    Paragraph

Men til spørgsmålet om hvorvidt fortidens og nutidens situation kan garantere fremtidens succeser, svarer Bunyamin Simsek: ”Vi skal handle med rettidig omhu. Det har vi gjort på studieboligområdet, men på transportområdet halter det. Om vi kan følge udviklingen på alle områder også frem ad banen, det må tiden vise.” 

I år rundede Aarhus kommune 350.000 indbyggere, og siden 2015 er der kommet 20.000 flere aarhusianere til. Det går stærkt. Og i 2050 regner byrådet med, at der vil bo mere end 450.000 i byen.