Danmarks nye Radio4: “Vi har ikke programmer specifikt til unge”

Programchef Rikke Hedman fortæller, at Radio4 ikke går efter særlige aldersgrupper, når de udvikler formater. Alligevel tror hun på, at der er masser af indhold til de yngre lyttere.    

Af Emma Elisabeth Holtet

Den 1. november kunne hele Danmark for første gang tune ind på den nye, landsdækkende FM-kanal Radio4, der fremover sender dagligt fra Banegårdspladsen midt i Aarhus’ pulserende byliv. Kanalens programchef Rikke Hedman forsikrer, at der er masser af udsendelser, som er relevante for de yngre aldersgrupper, selvom de ikke har indhold, der særligt er målrettet unge.    

“Det handler ikke om at lave programmer, der kun tiltaler unge, men programmer der også tiltaler unge. Så vi har ikke programmer specifikt til unge. Vi er jo hele Danmarks radio, og laver rigtig mange ting, der går på tværs af generationer,” fortæller Rikke Hedman. 

Hvad er en ung vært?

Rikke Hedman forklarer, at Radio4 lægger vægt på at finde de indgangsvinkler og det indhold, der gør programmer relevante og tilgængelige. Herudover skal kanalens værter være med til at tiltrække lyttere i alle aldersgrupper. 

“Vores programmer dykker direkte ned i det liv, vi lever. Derfor tror jeg, at de vil have en meget bred relevans. Alligevel kan det jo godt være, at nogle af de yngre lyttere også vil falde for nogle af de unge værter,” siger Rikke Hedman og uddyber: “Men så kan man også stille spørgsmålet: ‘Hvad er en ung vært?’ Mange af vores værter er jo i midten af 30’erne, og er det ungt, hvis man selv er i starten af 20’erne? Derfor er vi ikke bevidst gået efter unge værter. Vi er gået efter værter, der er det, som de taler om.”

Et “work in progress” båret af markante personligheder
Endelig understreger Rikke Hedman, at Radio4 lægger vægt på det personlige værtsskab, og at de er mennesker med holdninger. Dette er dog med undtagelse af nyhedsværterne, der skal forholde sig objektivt til deres indhold. Herudover vil kanalen også fange de unge på de sociale medier, men det er et “work in progress”.

“Vi har endnu ikke nået det hele. Vi har haft tre måneder til at bygge en hel radiokanal op. Både fysisk og også i forhold til indhold. Så nu vil vi gerne se hvilke programmer, der får flest reaktioner fra lytterne, og så vil vi udbygge vores strategi på de sociale medier herfra. Men jeg synes, at vi er kommet rigtig godt fra start,” konkluderer Rikke Hedman.