J-dag er ikke lutter juleøl og nissekys

Ølhunden glammede, stofferne flød og næverne sad løst, da aarhusianerne skålede julen ind til J-dag. Men Tuborg understreger, at aftenen handler om at drikke med respekt og om at nyde årets første snebajer. 

Af Emma Elisabeth Holtet og Jakob Hansen

Østjyllands Politi havde forberedt sig til udskænkningen af dette års julebryg med en styrket mandskabsindsats samt et ironisk Facebook-opslag, som de postede fredag morgen.

VI HAR INTET AT TILBYDE UVENTEDE GÆSTER!På J-dag plejer vi at få rigtig mange gæster på besøg i kælderen! Men vi…

Gepostet von Østjyllands Politi am Freitag, 1. November 2019

Sådan skrev Østjyllands Politi og fortsatte i opslaget med at beskrive, hvor kedeligt det er at tilbringe natten i en af stationens celler. 

En hel del østjyder valgte dog tilsyneladende at ignorere denne advarsel. Flere festglade aarhusianere kunne nemlig slet ikke vente på julens komme og tog forskud på snevejret ved at indtage kokain rundt omkring i byen, lyder det i politiets døgnrapport. I alt blev 74 personer sigtet for besiddelse af euforiserende stoffer, og tre blev sigtet for salg. Udover narkoovertrædelser og interne slåskampe blev seks personer anholdt i Kannikegade, da de alle havde udvist voldelig adfærd og forsøgt at komme i slåskamp med forbipasserende. Og i den lidt mildere ende fik 15 personer bøder for at tisse på butiksfacader eller private hjem.

En uundværlig del af danskernes juletraditioner

J-dag blev altså en dramatisk dag i gadebilledet, hvor især unge mennesker for alvor drak igennem. Tuborg lancerede konceptet tilbage i 1990 for at skubbe gang i salget af deres julebryg. Siden da er flere andre bryggerier hoppet med på vognen med talrige reklamefremstød ude i landets barer, hvor der udvalgte steder også uddeles gratis juleøl.

”J-dag er vokset til at blive en uundværlig del af danskernes juletraditioner. Vi synes, det er vigtigt at fastholde denne juletradition i en tid, hvor mange andre traditioner er blevet farveløse eller helt forsvundet,” udtaler brand manager hos Tuborg, Anne Dorthe Beck-Nielsen og uddyber: ”men naturligvis justerer vi J-dag så de passer til tiden og til vores egne værdier.” 

J-dag er en god forretning for både bryggerier og barer. Men samfundet betaler også en del af gildet med øgede udgifter til politi, og oprydning af snavs i bybilledet. Tuborg mener dog ikke, at ansvaret udelukkende er deres.

”J-dag er ikke længere et traditionelt reklamefremstød, fordi alle bryggerierne jo holder J-dag. J-dag er blevet en af de helt store traditioner, som skyder julen i gang for mange og handler i dag om at hygge sig sammen på det lokale værthus og smage på årets første snebajer. Det var helt klart også den oplevelse, jeg havde da jeg selv var rundt i Indre By i fredags,” fortæller Anne Dorthe Beck-Nielsen.

Foto: Pixabay

Af med nissehuen og på med nej-hatten

Det er dog langt fra alle værtshuse, der får julelys i øjnene, når snakken falder på J-dag. Flere steder i Aarhus er man trætte af de højlydte drukmåse, der iklædt blå nissehuer drikker julen ind i starten af november. På Lecoq i Latinerkvarteret gør man derfor en dyd ud af ikke at markere dagen.

”Det eneste vi gør ud af J-Dag er, at vi sælger en Ceres Top, hvor vi har sat et mærkat med ordet ‘jul’ på. Og den koster så 5 kroner ekstra,” fortæller bartender Jesper Jensen.

På Lecoq havde man derfor ikke de store problemer med fulde kunder på J-dagen, udover at man måtte lukke hanen af for et par lidt for tørstige gæster.

Heller ikke på Ris Ras et par gader væk oplevede man noget drama, mens julebryggen blev lanceret.

”Vi fungerer lidt som et åndehul for alt jammeren,” forklarer Tobias Stjerneholm bag bardisken. Han var ikke selv på arbejde i torsdags på J-dag, men fortæller, at man denne dag i stedet holder en nej-dag.

”Når folk kommer vraltende herind i de der blå nissehuer, beder vi dem simpelthen om at tage den af. Og det er faktisk ikke gymnasieelever, men typisk midaldrende mænd der går med dem,” lyder det fra Tobias Stjerneholm.